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dc.contributor.authorQuintana Díaz, Ariadna
dc.contributor.authorPérez Martínez, Islay
dc.date.accessioned2025-04-29T17:25:38Z
dc.date.available2025-04-29T17:25:38Z
dc.date.issued2025-04-22
dc.identifier.urihttp://rein.umcc.cu/handle/123456789/4526
dc.descriptionThe objetive of the research was to assess the knowledge that the faculty of Physical Education at the University of Matanzas has regarding professional competencies. A survey of 23 teachers analized their understanding and application of professional competencies, as well as assessment methods. The results showed that 87% of respondents claimed to have knowledge of these competencies, although there was diversity in their definition an applications. The most frequently mentioned skills were planning, leardership, organization and decisionmaking, while others such as emotional as emotional intelligence and investigative skills were less prominent. Regarding evaluation, the most commonly used methods were practical application, observation, an integrative evaluation, although a lack of homogeneity was observed in their implementation. The need to strengthen teacher training in key competencies and standardize assessment methods was identified. This diagnosis provides a clear version of the current state of knowledge regarding professional competencies in the teaching staff and offers a basis for future proposals for improvement in the training of Physical Culture professionals.es
dc.description.abstractEl objetivo de la investigación fue diagnosticar el conocimiento que el claustro de la Facultad de Cultura Física de la Universidad de Matanzas posee sobre las competencias profesionales. Mediante una encuesta aplicada a 23 profesores, se analizó su comprensión y aplicación de las competencias profesionales, así como las formas de evaluación. Los resultados mostraron que el 87% de los encuestados afirma tener conocimiento sobre estas competencias, aunque se evidenció diversidad en su definición y aplicación. Las competencias más mencionadas fueron planificación, liderazgo, organización y toma de decisiones, mientras que otras como inteligencia emocional y habilidades investigativas fueron menos destacadas. En cuanto a la evaluación, los métodos más utilizados fueron la aplicación práctica, la observación y la evaluación integradora, aunque se observó falta de homogeneidad en su implementación. Se identificó la necesidad de fortalecer la formación docente en competencias clave y estandarizar los métodos de evaluación. Este diagnóstico aporta una visión clara del estado actual del conocimiento sobre competencias profesionales en el claustro docente y ofrece una base para futuras propuestas de mejora en la formación de profesionales de la Cultura Física.es
dc.language.isoeses
dc.subjectCompetencias Profesionaleses
dc.subjectCultura Físicaes
dc.subjectProfesional Competencees
dc.subjectFisical Culturees
dc.titleCOMPETENCIAS PROFESIONALES EN LA FORMACIÓN DOCENTE: UN ESTUDIO EN LA FACULTAD DE CULTURA FÍSICA DE MATANZASes
dc.title.alternativePROFESSIONAL COMPETENCES IN TEACHER TRAINING: A STUDY IN THE FACULTY OF PHYSICAL CULTURE OF MATANZASes
dc.typeArticlees


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