dc.contributor.author | Pérez Triana, Arelys Caridad | |
dc.contributor.author | Pérez Triana, Arialys | |
dc.contributor.author | Cruz Abreu, Daniel | |
dc.contributor.author | Benkí Sánchez, Alina | |
dc.date.accessioned | 2024-03-01T18:35:25Z | |
dc.date.available | 2024-03-01T18:35:25Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Pérez Triana, A., Pérez Triana, A., Cruz Abreu, D., Benkí Sánchez, A., (2023).La labor preventiva desde la orientación a las familias de escolares con discapacidad intelectual. Monografía.Universidad de Matanzas. | es |
dc.identifier.isbn | 978-959-16-5074-0 | |
dc.identifier.uri | http://rein.umcc.cu/handle/123456789/3041 | |
dc.description | The present work approaches the importance of the preventive work conceived with a more and
more integral, global and positive approach that offers the possibility to work as a system of planned
influences, complex and articulate, that allows to be early to the possible difficulties that can arise in
the process, in the educational environment or to correct y/o to already compensate the barriers
existent, eliminating or attenuating the conditions that provoke them. It is for this reason that in the
educational institutions he/she is paid special attention to carry out it, to the orientation to the families.
Since at the moment they are subjected to the demands that it imposes the social development and
under those new conditions the realization of its educational task is necessary. For these reasons it
becomes necessary to analyze actions to keep in mind for the preventive work from the orientation to
the families of schoolchildren with intellectual disabilities | |
dc.description.abstract | El presente trabajo aborda la importancia de la labor preventiva concebida con un criterio cada vez
más integral, global y positivo; que brinda la posibilidad de funcionar como un sistema de influencias
planificadas, complejas y articuladas, que en el ámbito educativo permite anticiparse a las posibles
dificultades que en el proceso puedan surgir, o a corregir y/o compensar tempranamente las
barreras ya existentes, eliminando o atenuando las condiciones que las provocan. Es por esto que
en las instituciones educativas se le presta especial atención para realizarla, a la orientación a las
familias. Actualmente están sometidas a las exigencias que impone el desarrollo social y en esas
nuevas condiciones la realización de su tarea educativa es necesaria. Por estas razones se analizan las acciones a tener en cuenta para la labor preventiva desde la orientación a las familias de
escolares con discapacidad intelectual. | es |
dc.language.iso | es | es |
dc.publisher | Monografía. Universidad de Matanzas. | es |
dc.subject | discapacidad intelectual | es |
dc.subject | familia | es |
dc.subject | labor preventiva | es |
dc.subject | orientación | es |
dc.title | La labor preventiva desde la orientación a las familias de escolares con discapacidad intelectual | es |
dc.title.alternative | Preventive work from the orientation to the families of schoolchildren with intellectual disabilities | es |
dc.type | Article | es |